Saturday, April 14, 2012

Skärgårdstrafiken

I dagens Dagens Nyheter låter en bloggare och kåsör göra gällande att Kristdemokraterna stöder ett förslag som inte finns. För att inte fler ska missförstå kanske vi måste förtydliga oss. Det råder ingen tvekan om att Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting vill utveckla kollektivtrafiken till Sjöss. Tack vare ett initiativ från Kristdemokraterna har pendelbåtstrafiken mellan Nybrokajen – Nacka Strand – Lidingö och Frihamnen utvecklats till stor glädje för dagliga pendlare, besökare och näringslivet.



Kristdemokraterna vill gå vidare och utveckla fler snabba och effektiva pendelbåtslinjer både på Stockholms inre vattenvägar och i Skärgården. Dagens skärgårdstrafik är uppbyggd med en långsam trafik som ska serva både skärgårdsbor som bor permanent eller har fritidshus i skärgården och turister.

Vi menar att dessa båda grupper delvis har olika intressen. Vi vill att kollektivtrafiken för de boende och verksamma i skärgården ska vara snabb och effektiv med en utökad turtäthet. Det skulle avsevärt förbättra möjligheterna att bo och verka i Skärgården. För Waxholmsbolagets del kan det leda till att långsamma båtlinjer kan komma att ersättas med mindre och effektiva pendelbåtar till knutpunkter i skärgården, exempelvis till Stavsnäs och Vaxholm. Därifrån kan sedan expressbussar ta resenärerna vidare in mot Stockholms city eller andra regionala kärnor. Ett minst lika intressant alternativ kan vara att samla mer båttrafik till Vaxholm så att det därifrån går snabbgående pendelbåtar mot Slussen som vi vill utveckla till ett nav för pendelbåtstrafiken i både Saltsjön och på Mälaren.

Turister i skärgården har delvis andra behov. En del av turister i Skärgården reser för att de vill ha en långsam sightseeingtur i Skärgården. Andra vill komma ut till sitt resmål så fort som möjligt. Båda allternativen ska erbjudas. Kommersiella rederier måste i framtiden få bättre förutsättningar att utveckla sin trafik genom att Waxholmsbolaget renodlar sin verksamhet till att vara kollektivtrafik för länets invånare samt boende och verksamma i Skärgården.

Genom att den kommersiella trafiken får bättre möjlighet att utvecklas kan fler besökare och turister komma ut i skärgården. Waxholmsbolaget trafik måste därför bli både snabbare än idag, mer effektiv och med en utökad turtäthet. Givetvis ska besökare i skärgården även i framtiden välkomnas att resa med den av landstinget subventionerade skärgårdstrafiken.

För att ytterligare förbättra förutsättningarna för en levande skärgård vill Kristdemokraterna att Waxholmsbolagets trafik på sikt ska ingå i SL:s periodkort. Vi i Stockholm borde förstå det Göteborgarna redan har insett: Kollektivtrafiken till sjöss ska vara fullt integrerad i den vanliga kollektivtrafiken.

Michael Stjernström (KD)
Gruppledare i Trafiknämnden

5 comments:

Bosse L said...

Vet KD hur stor % av WÅABs trafikanter som är fastboende på öarna ?
Waxholmsbolagets trafik ska renodlas för boende inom landstingsområdet/länet.
Jaha, men det ska inte gälla övrig kollektivtrafik trots att Waxholmsbolagets kollektivtrafik ska integreras i den trafiken ?
"Dagens skärgårdstrafik är uppbyggd med en långsam trafik som ska serva både skärgårdsbor som bor permanent eller har fritidshus i skärgården och turister.

Vi menar att dessa båda grupper delvis har olika intressen."
Det är tre grupper - inte två !

Bosse L said...

En direktbåt från Stockholm (finns både långsamma och snabba) är på samma resa pendelbåt Stockholm - Vaxholm med mellanliggagnde bryggor, tar upp passagerare från Nacka och Gåshaga f.v.b. ut i skärgården, tar pass. från VAxholm till bl.a. Lindalssundet där folk kan både stiga av och på för färd till Lillsved med bussförbindelse, i Lillsved kan pass. stiga på för färd utåt skärgården. Därefter är samma båt passbåt mellan t.ex. Sollenkroka och Möjabryggorna.
KD vill slopa denna direkttrafik och låta flera små båtar trafikera samma sträckor och föra över trafiken till motorväg och smala skärgårdsvägar.
Hur många nya båtar behöver byggas ? Kommer de att vara isgående eller krävs ett annat tonnage vintertid ?
KDs förslag verkar något förvirrat.

Hakan Mild said...

Oseriöst också att plocka bort min tidigare kommentar, bara för att den inte delar er uppfattning?

Jag fortsätter hävda min åsikt, nu dock med en hårdare ton. Ert förslag skulle inte vinna majoritet någon annanstans än inom en grupp bestående enbart av politiker.

Hakan Mild said...

(Jag ber om ursäkt, lyckades på något sätt blanda ihop denna post med den från i torsdags - således trodde jag min kommentar var bortplockad.)

Anonymous said...

Kristdemokraternas linje är att vi är öppna för förslag. I DN stod det att vi stödjer förslaget om flytt, men än så länge finns det ju inga förslag att stödja.
Kristdemokraterna driver inte idén att sluta köra skärgårdsbåtar från stan, snarare att vi ska förstärka linjerna utanför stan.