Tuesday, February 21, 2012

Fortsatt pendelbåtstrafik

– Idag beslutade Trafiknämnden att pendelbåtstrafiken mellan Nybrokajen-Nacka Strand-Frihamnen-Lidingö i ett första skede ska fortsätta till utgången av 2013. Äntligen får pendelbåtstrafiken mer långsiktiga förutsättningar att utvecklas säger Michael Stjernström (KD) gruppledare Trafiknämnden.

– SL ska nu snabbutreda om det finns möjligheter till att förlänga pilotprojektet Sjövägen eller om den aktuella pendelbåtstrafiken behöver upphandlas. SL:s medverkan är spännande då det sker i dialog med och medfinansiering av näringsliv och kommuner. Det är positivt med kollektivtrafik på Stockholms inre vattenvägar. Det bidrar till att öka Stockholmsregionens attraktionskraft. Kollektivtrafik på vatten är ett viktigt komplement till landburen kollektivtrafik, fortsätter Michael Stjernström (KD) gruppledare Trafiknämnden.

– I beslutet får SL även i uppdrag att se över hur pendelbåtstrafik kan avlasta bussterminalen vid Slussen under ombyggnationen samt om det finns förbindelser som är lämpliga för en snabba och effektiva pendelbåtstrafik. Inom 10 år vill vi Kristdemokrater att Stockholm ska utveckla ett nät av pendelbåtstrafik avslutar Michael Stjernström

Fakta:

Sjövägen är sedan hösten 2010 ett pilotprojekt med pendelbåtar som sker i samverkan med bland andra SL, The Carlyle Group och Nacka kommun. Projektet innebär att resenärerna kan använda SL:s periodkort för att resa mellan Frihamnen – Lidingö – Nacka strand och Nybroplan.

Under pilotprojektets första år reste över 178 000 resenärer med Sjövägen. I högtrafik (06.00-09.00) på vardagar reser cirka 350 personer. Sjövägen förkortar restiden mellan Lidingö och Nacka strand med upp till 49 minuter och mellan Frihamnen och Nacka strand med upp till 48 minuter. SL kommer utveckla pendelbåtstrafiken i nära dialog och genom medfinansiering från näringslivet och kommuner till och med utgången av år 2013.

No comments: