Mälardalen
och Östra Mellansverige är Sveriges mest attraktiva och växande region. Framtidsutsikterna är goda. Men om regionen ska
kunna fortsätta att utvecklas till en av världens mest attraktiva och
konkurrenskraftiga regioner måste kollektivtrafiken förbättras avsevärt. Detta
måste ske genom en långsiktigt hållbar satsning på utbyggnaden av den
storregionala kollektivtrafiken.
Den tågtrafik som SJ utför är idag stommen i den regionala
kollektivtrafiken i Mälardalen. Framförallt omfattas stråken mellan
Stockholm/Arlanda och orter som Örebro, Västerås, Eskilstuna, Linköping och
Uppsala. Kapacitetstaket för pendlingen mellan dessa orter har nu nåtts eller
närmar sig taket. Tyvärr har regionen ytterst liten möjlighet att påverka
trafikutbudet. SJ väljer oftast att prioritera X2000-trafiken mellan de större
stationerna och interregionalt. Om integrationen på arbetsmarknaden ska kunna
fortsätta att utvecklas måste Östra Mellansverige ta saken i egna händer och
för medborgarnas skull bygga ut den regionala tågstrafiken.
Vi som kristdemokrater vill därför utveckla MÄLAB
(Mälardalstrafik AB) till att ta det yttersta ansvaret för den storregionala
kollektivtrafiken i hela Mälardalen och Östra Mellansverige. MÄLAB bör stå som
organisatör och ansvara för resurserna till trafiken samt inköp av moderna och
bekväma pendeltåg. Vi anser att MÄLAB bör planera och samordna trafik under ett
eget varumärke och upphandla driften av trafiken.
Genom att utveckla den regionala tågstrafiken inom MÄLAB
kan resenärernas restider förkortas samtidigt som tillgängligheten ökar i en
region som sträcker sig från över hela Mälardalsregionen och ända bort till
Gävle, Norrköping och Linköping. Självklart ska resenärerna även kunna resa på
ett och samma kort inom kollektivtrafiken. Alla hinder för att resa på ett
hållbart sätt måste undanröjas.
Svealandsbanan är ett tydligt exempel på att tåget kan
konkurrera om det ges rätt förutsättningar. På Svealandsbanan är resandet i dag
8 gånger så stort som på den gamla banan. Tågets marknadsandel har ökat från 6
till 30 procent medan biltrafikens andel har minskat trots att E 20 har byggts
ut.
Pendeltågssystemet i Stockholm ser i princip likadant ut
idag som när det etablerades 1968. När Citybanan öppnar kan den regionala
pendeltågstrafiken kraftigt öka. Det blir även möjligt att införa
snabbpendeltåg med färre uppehåll och högre komfort.
Vi förordar även en utbyggnad av Ostlänken. Då skulle även
Norrköping och Linköping kunna ingå i den gemensamma pendlingsregion i Östra
Mellansverige, till stor glädje både för näringslivet och för de som arbetar i
vår region.
Nu
på fredag kommer Mälartinget att samlas i Stockholm. Kristdemokraterna kommer att driva på för att
utveckla den storregionala kollektivtrafiken. Att medborgarna fritt kan röra sig inom Östra
Mellansverige och utan hinder pendla till sitt arbete i en annan del av
Mälardalen kommer att höja livskvalitén och säkra jobben och ekonomin även för
kommande generationer.
Bo Rudolfsson, MÄLAB (KD)
Karl Henriksson, Mälardalsrådets styrelse (KD)
No comments:
Post a Comment