– SL har sedan den 15 augusti en ny hantering av resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning. SLs kundtjänstpersonal kommer att kunna hjälpa resenären att beställa såväl taxi som rullstolstaxi för att hjälpa resenären vidare om den utlovade tillgängligheten inte skulle fungera, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.
– Samma nummer kan man också använda för att beställa ledsagning på till exempel pendeltågs- eller tunnelbanestationer eller viktiga knutpunkter i busstrafiken i hela SL-nätet, berättar Karl Henriksson (KD).
Fakta:
Exempel på situationer då resegarantin för resenärer med funktionsnedsättning gäller:
• Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station.
• Om SL har informerat om att bussen ska vara en låggolvsbuss och det sedan kommer en annan buss på den avgången, eller om rampen inte fungerar, kan du få hjälp med att resa vidare.
Tillgänglighetskanalen når du dygnet runt på:
• Telefonnummer 020-120 20 22
• SMS 070 2564681 (obs endast sms)
• Mail tillganglighet@sl.se
No comments:
Post a Comment