Tuesday, November 15, 2011

Utveckla och förbättra Skärgårdstrafiken


På Stockholmsdebatten i dagens DN uttrycker sju skärgårdsredare sin oro för vad som skall hända med Skärgårdtrafik inför den stundande upphandlingen av totalansvaret för skärgårdstrafiken.

Kristdemokraternas värderar det engagemanget som finns för Skärgårdstrafiken både bland redare och resenärer. Skärgårdstrafiken är en grundförutsättning för att Skärgården ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv del av Stockholmsregionen.

Ambition med att upphandla ett helhetsansvar för Skärgårdstarfiken från Kristdemokraternas sida är att förbättra och nydana Skärgårdstrafiken.

Dagens utformning av Waxholmsbolaget har lett till stora frågetecken både vad gäller osund konkurrens mellan den av landstingets subventionerade trafik och skärgårdstrafiken som bedrivs på enbart kommersiell basis. Waxholmsbolagets har idag ett delvis omodernt tonnage och turlinjer som leder till längre restider för resenärerna.

För Kristdemokraterna är det viktigt att förkorta restiderna för resenärerna och utveckla Skärgårdstrafiken genom att den av landstinget subventionerade kollektivtrafiken ska välja de resvägarna som ger en förkortad restid. För Skärgårdstrafikens del leder det till att vi önskar ersätta dagens långsamma båtlinjer med expressbussar till och från knutpunkter i skärgården, tillexempel Stavsnäs och Vaxholm, Hummelmora och Sollenkroka. Därifrån ska små och effektiva pendelbåtar med hög turtäthet avgå. Detta kommer att minska den totala restiden och öka turtätheten i skärgården.

Förändringen kommer även att öppna upp marknaden för privata rederier som på kommersiell basis vill utveckla chartertrafik eller restaurangbåtar till glädje både för boende och besökande i Skärgården.

Kristdemokraterna har även fått med sig Alliansen om att fortsätta utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar både i Saltsjön och i Mälaren.

Stockholmsregionen består av minst 30 000 öar. Det är därför viktigt att dialogen mellan politiken och resenärer, intresseorganisationer och redarna fortsätter. Det är hög tid att utveckla skärgårds- och pendelbåtstrafiken så fler når öarna på ett snabbare sätt under hela året.

Michael Stjernström
Gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden
Stockholms läns landsting
Fd. vice ordförande för Waxholmsbolaget

DN

2 comments:

Hakan Mild said...

"För Kristdemokraterna är det viktigt att förkorta restiderna för resenärerna"

Det viktigaste måste väl vara vad som är viktigast för resenärerna? Kortare restider behöver inte per automatik vara det bästa för resenärerna. Har man en fullastad pirra med grejer kan det vara värt längre restid om det innebär att man slipper kånka ombord det på en trång buss, för att sedan kånka ombord det på en liten passbåt.

Per said...

Ni föreslår Hummelmora som knutpunkt? Har ni varit på plats och studerat hur det ser ut där? Att det är en smal grusväg som via två tvära svängar går genom Hummelmora by? Hur mycket vändplan som finns och hur man får gå upp för en brant backe för att komma till bryggan? Att det inte finns parkeringsmöjligheter? Jag förutsätter att ni vet att buss 626 ned till Hummelmora körs med taxi.