Friday, November 4, 2011

Länge sedan…?!

Den senaste tiden har flera av er som får del av ”Stigs refexioner” frågat om jag lagt av. Nej, det har jag inte gjort.Tack för uppmuntringarna! Det har gått drygt två månader sedan sist. Nu räknar jag att återkomma mer frekvent.

Det har inte saknats reflexionsobjekt. Jag har inte haft önskemål att instämma i eller bidra till drevet mot Juholt, mitt eget parti är inne i en valberedningsprocess, vilket gör att jag i det sammanhanget avstår från kommentarer eftersom jag har mitt uppdrag i valberedningen. Det händer en hel del i landstingsvärlden också. Så ämnen finns så det skulle kunna bli dagliga reflexioner. Men det lovar jag att inte ens överväga.

Reformerat ersättningssystem i SLL
I slutet på juni skrev jag bl.a. i mina reflexioner så här: ”För medborgarnas och patienternas skull behövs reformerade ersättningsformer i Vårdval Stockholm när det gäller primärvården.” Jag hänvisade också till ett uttalande av hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt i Stockholm City och skrev: ” I samma tidning uttalar sig hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt att beslutet om ett eventuellt nytt ersättningssystem sannolikt kommer i höst.”

Och nu gäller det, hösten är här. Jag lovade i augusti i år att jag kommer att arbeta för att sannolikheten byter skepnad till reformbeslut, helst så att det kan fungera från årsskiftet eller tidig vår 2012. Riktigt så långt nådde jag inte. Tidigast hösten 2012 kan det vara ett nytt ersättningssystem i Vårdval Stockholm Primärvårda på plats och i funktion.

Personer med de största vårdbehoven måste kunna garanteras tillräcklig tid hos doktorn för undersökning, diagnos och behandling. Ett reformerat ersättningssystem kommer att bidra på ett vitalt sätt till att säkra vården för våra gamla och personer med kroniska sjukdomar.

Academic Health Centers

För ett par veckor sedan hade jag förmånen att få vara med i ett förmiddagsseminarium med professor Steven Wartman från USA. Googla gärna på hans namn, så finns en hel del spännande information om hans bakgrund och arbete. Detta uppmärksammat här för att jag valt ett uttryck från honom i seminariet som det tänkvärda citatet.
Tänkvärt citat:
”Collaboration is the new competition.”
Steven Wartman

No comments: