Thursday, November 6, 2008

Reflexioner 2008:30

2008-11-06
Reflexioner 2008:30

Så har vi fått en ny president
Valet av Barack Obama till USA:s fyrtiofjärde president ger eko i hela världen. Inte minst i Sverige. De senaste veckorna har jag funderat över frågan huruvida svenska val följs så intensivt i svenska medier som skett beträffande USA-valet under hösten i år. Jag gläds med många andra över det tydliga valet av Obama.
I slutet av augusti i år köpte jag Barack Obamas bok Audacity of Hope och läste den med växande intresse och nyfikenhet. Ju längre jag läste i boken, och vissa stycken läste jag om, desto mer uppskattade jag hans tankar och ställningstaganden. Hans väl utvecklade retorik och pedagogik går igen i boken. Jag rekommenderar den varmt. Jag läste en engelskspråkig utgåva. Den finns nu också på svenska.
Ett par citat från Obamas iakttagelser under hans relativt korta tid som framstående politiker återkommer jag ofta till i mina reflexioner över sättet att bedriva politiskt arbete.

- The demands of party loyalty, the imperative of campaigns, and the amplification of conflict by the media all contribute to an atmosphere of suspicion. Moreover, most people who serve in Washington have been trained either as lawyers or as political operatives – professsons that tend to place premium on winning arguments rather tan solving problems.
- Then there`s the fact that the practice of modern politics itself seems to be value-free. Politics (and political commentary) not only allows but often rewards behavior that we would normally think as scandalous: fabricating stories, sistorting the obvious meaning of what other people say, insulting or genereally questioning their motives, poking through their personal affairs in search of damaging information.

Nu hoppas jag att den hoppets djärvhet som Obama så ofta återkommer till och hans högt ställda ambitioner att förändra, får tillfälle att verka. Det kommer att behövas mycket politiskt mod, djärvhet och uthållighet för att lyckas. Jag tror han kan…

Homoäktenskap
Jag känner tacksamhet och vill uttrycka uppskattning för det politiska mod och uthållighet som min egen partiledare, Göran Hägglund, visat i frågan om äktenskapsbegreppet i samtalen med kollegorna i alliansregeringen. Uttryckssätten från hans kollegor i m, fp och c, tål att reflektera över. Göran Hägglunds inlägg på Svenska Dagbladets Brännpunkt idag är klarläggande och viktig. Nu återstår att se om de opinionsbildare och debattörer som inte gillar kristdemokraternas hållning i frågan kommer att kunna visa demokratisk respekt eller inte.


Ett tänkvärt citat:
- viss räcker det med Obama-citaten ovan?!

No comments: