Monday, August 30, 2010

Reflexioner om valrörelse och amerikansk sjukvårdreform

2010:20
Valrörelse och valröra
Om man till äventyrs skulle tro att socialdemokraternas ledare och statsministerkandidat till någon del har rätt i sina omdömen om regeringen, då skulle hon gå tidernas valseger till mötes. Nu blir det nog inte så. Jag får inte något intryck av väljare på gator och torg, i telefon- och hemmasamtal att det blir något regeringsskifte, vare sig nationellt, i landstinget eller i Stockholms stad.
Valrörelsen går Alliansens väg och valröran är vad som hittills präglat det s.k rödgröna alternativet.

Gott hopp om en hälso- och sjukvårdsreform i USA
Jag har ägnat en stor del av dagen idag åt att läsa och skriva och ladda för återstoden av valrörelsen.
I några mailutbyten under veckan har jag haft anledning att tipsa och läs- och fördjupningstips om kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvården och patientsäkerhet. Och så sökte jag via Google några aktuella uppgifter om en person som betytt oerhört mycket för mitt eget engagemang i kvalitets- och patientsäkerhetsfrågor. Jag tänker på Donald M. Berwick, som jag hade förmånen att lyssna till första gången i mars 2001 i Bologna. Sedan dess har jag försökt tillägna mig så mycket som möjligt av hans publiceringar och anföranden. Vad han gör nu? Jo, om ni vill veta, så använd den här länken eller googla på Don Berwick.
http://www.whitehouse.gov/the-press-office/president-obama-nominates-dr-donald-berwick-administrator-centers-medicare-and-medi

Trevlig helg!

Tänkvärt citat:
”Rösta på den som lovar minst. Han kommer att göra dig minst besviken.”
(Bernad Baruch, 1870-1965, amerikansk finansman och politiker)

Om du vill kommentera, så är du varmt välkommen!

Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-post:
stig.nyman@kristdemokraterna.se

Om du vill ta del av mina tidigare reflexioner så gå in på min hemsida och klicka vidare.
http://www.kristdemokraterna.se/stignyman

och så en blogg:
http://stockholmslandsting.blogspot.com

No comments: