Thursday, January 28, 2010

Reflexioner 2010:03

2010-01-28
Reflexioner 2010:03

Inte bara Fredrik och Mona avgör valet
Det är alltid spännande med politiska dueller. Men jag tycker att det är för mycket fokusering på Fredrik (m) och Mona (S). Utan sina allierade står dom sig tämligen slätt. I Agenda på söndag möts alla partiledarna sägs det. Så bör det vara kombinerat med flera dueller. Timbro ordnar lunchduell mellan Göran Hägglund (KD) och Ylva Johansson (S) den 18 februari. Det är ett bra exempel. Kanske vore det inte helt ur vägen med en duell mellan Mona och Lars Ohly också. Väljarna söker information och vägledning. Det skulle vara intressant att få veta hur dom skulle svara om ett massmedium inbjöd till något dylikt.

Nominering i lördags – nu blir det valrörelse
Mitt partidistrikt höll nomineringsstämma i lördags. Nu är det så, att jag nominerats till första namn på landstingslistan ytterligare en gång. Jag är naturligtvis tacksam för förtroendet och lovar göra vad jag kan för att vi kristdemokrater ska göra ett bra val, gärna jämförbart med resultatet 1998. När partidistriktet möts i mitten av mars till ordinarie distriktsstämma fullföljs nomineringen, inte minst i fråga om riksdagslistans nedre del. Riksdagslistan kommer att toppas av vår partiledare Göran Hägglund.
Vilken politik ska vi driva fram till tredje söndagen i september? En del av arbetet har ledningarna för allianspartierna i riksdagen lovat att fixa via ett antal arbetsgrupper. En av grupperna arbetar med hälso- och sjukvård. Deras arbete intresserar mig mest. Men så måste vi ge en vision för hälso- och sjukvårdens framtid i stockholmsregionen. Och då har jag tänkt att vi kristdemokrater ska stå för en vision och ett program som gör att väljarnas intresse fokuseras på mitt parti framför andra. Jag ber inte om ursäkt för denna ödmjuka attityd.
Och mitt parti och jag själv behöver röster. Några lovade under hösten förra året och en del andra efter mina reflexioner förra veckan att ge mig sin röst. Alla som läser mina reflexioner röstar inte i mitt landsting. Men ni som har möjlighet till det, kan inte ni maila tillbaka och berätta hur ni ser på saken?

Tusen kristdemokrater på Kommun- och landstingsdagar
När mer än tusen kristdemokrater möts till de årliga kommun- och landstingsdagarna i Jönköping i morgon och på lördag, så är det laddat med spännande program, seminarier och utställningar. Hit kommer kristdemokrater med ett äkta engagemang och en iver att ladda för en framgångsrik valrörelse. Jag har förmånen att få moderera ett seminarium om välfärdens finansiering med Mats Odell och Acko Ankarberg Johansson som aktörer. Tänk om vi kan lösa den frågan under några timmar vid Vätterns strand. Vi satsar på det, tycker jag.


Tänkvärt citat:
”Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.”
(Nalle Puh)

No comments: