Friday, January 15, 2010

Reflexioner 2010:01

2010-01-15
Reflexioner 2010:01

TioHundra – ett framgångsprojekt som får tid på sig
I och med utgången av år 2010 var det ursprungligen tänkt att Tiohundra skulle kunna fortsätta i någon permanent form, eller läggas ner. Efter överläggningar under senhösten kom vi i går fram till att Tiohundraprojektet får även åren 2011 och 2012 på sig för att fortsätta det framgångsrika arbetet och finna framtidsformen. Detta skedde över alla parti- och blockgränser. En del behöver reformeras och förändras, men i allt väsentligt ändras inte de yttre förutsättningarna. Jag är övertygad om att Tiohundra är en samverkansform för praktiskt taget all vård och omsorg, utom barnomsorg och tandvård, har framtiden för sig.

Valåret har börjat – men hur slutar det?
Jag önskar att jag visste vilken utgång valet i september får. Spekulationerna om valresultatet och regeringsmöjligheter kommer nu allt tätare. Och dom blir inte sannare för det.
Nu ska jag berätta vad jag tycker om valrörelsen. Om valrörelsen tycker jag. Nästa lördag kommer vi att besluta om nomineringarna till riksdag och landsting i mitt partidistrikt, Stockholms län. Nu pekar det mesta på att mitt namn kommer att stå först på landstingslistan. Alla gillar inte det och det gör inte så mycket. Jag skulle bli mycket nöjd om 85 procent röstar på nåt annat parti än mitt. Anspråkslöst och realistiskt.
Några av opinionsmätarna pekar på att det skulle vara kört för kristdemokraterna. En del debattörer hoppas att det bli så. Jag och många andra kommer att arbeta för att vi kristdemokrater får ett valresultat som påminner om det som vi fick i 1998 års val. Vid tiden för Almedalsveckan låg vi kring 4 procent och i valet ett par månader senare så nådde vi nästan 12 procent. Jag påstår att det kan hända igen. Och kristdemokraterna kan bli den nya alliansens andra största parti. Det är ett realistiskt mål som jag gärna arbetar för.

Ny tid, nya Apotek
På söndag inviger Göran Hägglund, partiledare och socialminister, det första privata apoteket efter den s.k. omregleringen av apoteksverksamheten i Sverige. Det sker vi Apoteket Påfågeln vid Kungsholms torg kl. 14.30.


Ett tänkvärt citat:
”Ju mer sand som runnit genom livets timglas, desto klarare ser vi genom det.”
Nicollò Machiavelli

No comments: