Thursday, February 4, 2010

Reflexioner 2010:04

2010-02-04
Reflexioner 2010:04

Our Values (IHI)
“Focus on Subject Matter: Our concerns are health and health care; we are not wedded to specific methodologies. We remain always open to new approaches to the continual improvement of care. Results for patients and communities define our success”
De av mina reflexionsläsare som jag haft förmånen att kommunicera med sedan hösten 2004 har kunna uppmärksamma att jag då och då återkommer och återvänder till lärdomar och inspiration som jag hämtat från IHI, Institute for Health Care Improvement. Citatet ovan är från IHI.s ”Our Values”. Det som uttrycks här, skulle jag önska kunna vara en utgångspunkt för det politiska samtalet. Inför årets valrörelse är jag rädd för att den polariserande debatten, snarare än det sansade samtalet, kommer att prägla partier och massmedia.
Under veckoslutet kommer jag att ägna mig åt fördjupning, skrivande och reflekterande inför det jag önskar att mitt parti skall gå till val på i år. IHI och BMJ, Britisch Medical Journal anordnar varje år ett internationellt forum, en 3-4 dagars konferens i år i Nice, Frankrike, den 20-23 april. Och jag är glad för att ha inbjudits att medverka i ett seminarium med rubriken: “Who is responsible?” - Governance of quality and safety in healthcare, the role of professional leaders, boards and trustees.” Tänk om några av er som läser den här veckans reflexioner har idéer som ni vill dela med er av och ge mig. För sådana bidrag skulle jag bli mycket tacksam.

Ny lag skall (s)toppa…
Jag läser i Dagens Medicins senaste nummer att Ylva Johansson och hennes parti vid en valvinst och regeringsbildare skall stoppa försäljning av universitetssjukhus. Kravet på att förbjuda avyttring av akutsjukhus finns inte med längre. Tio år efter konverteringen av St. Görans sjukhus till Capio St. Göran har utvecklingen hunnit ikapp socialdemokraterna. Jag vill vara generös och beteckna sinnesändringen som ett uttryck för politisk mognad. I förhållande till debatten 1999 och med tillkomsten av ”stopplagen” den hösten är den förändrade inställningen synnerligen välkommen.

Verklighetens folk
Göran Hägglunds sommartal 2009 om ”verklighetens folk” har diskuterats och definierats, skämtats om och ifrågasatts. Verklighetens folk är personer med de mest skiftande bakgrunder och förutsättningar. I början av veckan mötte jag och Pia Lidwall, gruppledare för kristdemokraterna i Stockholms läns landsting, två kvinnor som tidigt och mitt i livet förlorat sina män. Mötet hade vi vid köksbordet hos en av kvinnorna. Vi fick en introduktion i det angelägna arbete som görs för personer i liknande situationer genom ett antal organisationer och nätverk, som jag visste mycket lite om. Samtalet hade särskilt fokus på hur anhöriga och närstående i det närmaste överges av hälso- och sjukvården i en av de mest traumatiska situationer vi kan hamna i. Jag upptäckte bl.a. att vi missade detta när vi i början av 2000-talet formulerade ”Vårdens värdegrund” i vårt landsting. Mötet i måndags kommer att få betydelse för hur jag tänker inför årets val.

”En schysst deal!”
Folktandvården i Stockholms läns landsting lanserar ”Frisktandvård. Tandvård till fast pris.” I går lanserades Frisktandvården med många medarbetare (det verkade som alla var där) på Cirkus. Jag fick förmånen att medverka och vill önska all framgång när invånarna som fyllt 20 år kan teckna ”en schysst deal” från den 10 februari. Jag hävdar att det är en friskvårdssatsning värd namnet. Den här gången var inte Stockholms läns landsting först, vi var näst sist.


Tänkvärt citat:
- se inledningen till dagens reflexioner!

No comments: