Friday, April 5, 2013

Önskan om vinst i val

Stigs Reflexioner
2013:09

Liksom alla partier vill det kongressande socialdemokratiska vinna nästa val. Det har jag hört att KD, M, FP, C, V och MP också vill. Men alla kan inte vinna. Det är partipolitikens hårda villkor.

I mina reflexioner den 1 februari i år så skrev jag bl.a. så här: ”Hur går det då i valet? Ja, det är inte lätt att gissa, men jag dristar mig till ett försök. Jag gissar att moderaterna får 29,2 procent, folkpartiet 7,5, centern 6,3 och kristdemokraterna 8,2. Det är en lämplig procentuell fördelning av rösterna och, skulle jag kunna tycka, ett lämpligt valresultat.” Alliansen skulle sammanräknat då få 51,2 procent. Hur fördelningen är mellan S, MP, V och SD spelar i detta mitt scenario mindre roll.

…men ingen önskan om vinst i välfärden
Någon gång i kväll kommer S-kongressen att rösta i frågan med anledning av de nära 200 motionerna som lämnats i frågan. En tredje kompromiss sägs vara på väg från partistyrelsen jämfört med det förslag som sänts ut med kongresshandlingarna. Jag har en känsla av att varje kompromissförsök är ett steg närmare den hållning som Vänsterpartiet hävdar. I veckans nummer av Dagens Samhälle läser jag i intervjun med Helene Hellmark Knutsson, S-gruppledare i landstinget, att hon verkligen hoppas att partistyrelsens linje vinner. Nu blir det uppenbarligen inte så. En intressant kommentar av Helene i intervjun är följande: ”Ett vinstförbud skulle ta all vår tid att hantera…” Men ett långt större bekymmer tycker jag är att det inte skulle vara möjligt att bedriva god vård med hjälp av entreprenörer. Jag tycker att jag kan skymta en likartad hållning från Helene i den aktuella intervjun.

På måndag är det invigning!
Nu på måndag, den 8 april i nådens år 2013, så invigs sprututbytesverksamheten på Kungsholmen. I dagens DN uppmärksammas detta i en notis och då påminner man också om att jag drev frågan redan 2001. Då var motståndet som störst bl.a. hos den person som nu på måndag kommer att svara för invigningen, landstingsrådet Birgitta Rydberg, tillika gruppledare för Folkpartiet i landstinget. Inget fel i det. Argumenten nu, för att etablera verksamheten, är desamma som 2001. Jag gläds.
En del av vårt politiska arbete går ut på att få politiker av annan mening än min att ändra sig. Här är ett exempel på det. I den här frågan har jag och mitt parti dock misslyckats med moderaterna.

Trevlig helg!

Ett tänkvärt citat:
”Den som söker fel hittar inget annat”
(okänd tänkare)

Stig Nyman
Forsknings- och äldrelandstingsråd

No comments: