Friday, February 11, 2011

Fler vårdplatser, bättre och säkrare vård med ny inriktning


Jag blir mer och mer övertygad om att nästa steg i en beslutsam inriktning av hälso- och sjukvården måste handla om helande länkar i en komplett vårdkedja. Under flera valperioder har vi haft fokus på förbättrad tillgänglighet, vilket är bra. Vi har delat på kömiljarder, det är också bra. Då och då och ganska ofta ger många av oss uttryck för att det behövs fler vårdplatser. Och jag är medveten om att det inte minst gäller mitt eget landsting. Stockholms län växer snabbt med motsvarande Norrköpings kommun invånarantal vart fjärde år. Och under det senaste decenniet har inte antalet vårdplats ökat nämnvärt. Men…… det kommer att behöva handla om mer än att enbart öka antalet vårdplatser. Det behöver ske planerat och det behöver ske i relation till identifierat och väl beskrivet vårdbehov. Om vi då börjar med att konstatera, att alldeles för många personer skrivs ut från akutsjukhusen och geriatriska kliniker innan vårdkedjan kompletterats med nödvändig eller tillräcklig rehabilitering för att livet ska kunna fortsätta i eget hem, särskilt boende eller vad som kan vara aktuellt. Alldeles för ofta händer det, att behov av nya akuta insatser i sjukhus eller inom geriatrik gör sig gällande just av det skälet att den förra vårdepisoden avslutades för tidigt.Varje gång jag tar upp frågan om en ny och förstärkt vårdinriktning med en beslutsam satsning på rehabilitering, så får jag allt tydligare och bredare stöd från vårdens ledningar och medarbetare. Hittills har inte det politiska stöder varit lika tydligt. Med denna inriktning kommer vårdplatser att kunna erbjudas utan egentligt utökning. Om man till detta lägger ett tillgodoseende av bristen i antal äldreboenden i kommunerna, som gör att alldeles för många äldre patienter blir kvar på sjukhusen och i geriatriken, så ökar också antalet vårdplatser. Och så blir vården säkrare i alla avseenden.Jag vill vara med och flytta fokus från enögda satsningar på tillgänglighet, ofta till gagn för personer som sällan är sjuka men med starka röster, till en inriktning på helande länkar i en komplett vårdkedja.

Ett tänkvärt citat: “There is an immeasurable distance between late and too late. “Og Mandino


Stig Nyman, kristdemokrat
Forsknings- och äldrelandstingsråd


Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-


Om du vill ta del av mina tidigare reflexioner så gå in på min hemsida och klicka vidare:

www.kristdemokraterna.se/stignyman ]

No comments: