Saturday, January 29, 2011

Stigs reflektioner

2011-01-26
Reflexioner
2011:03

”Expressen avslöjar”:
Göran Hägglund av myteriLängst upp på förstasidan och ett helt uppslag ägnas åt ”hotet” mot Göran Hägglund. Det finns naturligtvis inget hot av den karaktär som Expressen vill göra det till. Intressant är att Uppsala-distriktet får epitetet ”mäktigt”. Det är naturligtvis inte mäktigare än något annat distrikt, men Expressen har en förställning om att uppsaladistriktet är på kollisionskurs med partiledaren och i medievärlden blir man då begåvad med adjektiv som ”mäktig” eller ”tung”. Expressens avslöjande bygger på myter och någon enstaka intervju med en och annan kristdemokrat. Myter är det alltså fråga om och inte myteri, som jag ser det.

Patientmaten igen
Nu läser jag i en del medier att landstingsalliansen har tänkt om i fråga om patientmaten. När maten till Södersjukhuset och väsentliga delar av geriatrik och psykiatri skall upphandlas inom kort, då ska det inte bli s.k. enportionsmat. Idén att låta sjukhusen själva upphandla maten var en inriktning som jag drev när frågan kom upp första, andra och tredje gången efter valet 2006.
Anledningen till och ansvaret för att det småningom blev enportionslösning på de flesta av sjukhusen ligger hos socialdemokraterna och vänstern. Det var bara miljöpartisterna som sa ifrån den gången.

Det jag försökte övertyga mina alliansvänner i Produktionsutskottet om 2007 var att låta sjukhusen själva upphandla med hänvisning till våra högtidliga uttalanden om kosten som en vital del av vården etc. Inledningsvis hade man tänkt sig att Hälso- och sjukvårdsnämnden skulle upphandla maten. Det hade inte heller varit bra. Nu blev det landstingsstyrelsens förvaltning som genomförde upphandlingen. Den kom alltså aldrig tillbaka till Produktionsutskottet och därför blev det inte möjligt att lägga ut det lokala ansvaret för kosten på sjukhus. Men nu ser det ut som det blir fallet och det välkomnar jag å det varmaste.

Ett tänkvärt citat:
”Om livet ger dig citroner, gör nån typ av fruktig juice.”
Conan O´Brien

Stig Nyman, kristdemokratForsknings- och äldrelandstingsråd

Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-post:
stig.nyman@kristdemokraterna.se

1 comment:

sperrling said...
This comment has been removed by a blog administrator.