Friday, September 17, 2010

Reflektioner om valet och Våga välja kristdemokraterna!


Snart i mål

Årets valrörelse har varit tät, utspelen många och vi har kunnat konstatera, att opinionsmätningarna under hela valåret avviker från gamla mönster. På söndag är det match. Snacket före matchen är slut om drygt ett dygn och väljarna väljer.

Jag känner mig mer och mer övertygad om en tydlig seger för allianspartierna. Och jag hoppas att valresultatet i år blir bättre än 2006. Tydligare än så kan inte stödet för de regerande partierna bli.


Några intryck från valrörelsen

Av mina intryck från valrörelsen i år är några saker särskilt tydliga. Aldrig har jag mött så många besvikna socialdemokrater som i årets valrörelse. Det blir många soffliggare och det blir många som stöder kristdemokraterna och alliansen. Och dessvärre blir det en del som väljer Sverigedemokraterna. Djupt beklagligt att den människosyn som präglar nämnda parti kan attrahera garvade socialdemokrater.

Mycket uppmuntrande var det när jag i söndags mötte en ”gråsosse” – det var hans egen presentation. Hans pappa, drygt 80 år gammal, drabbades av hjärtstillestånd. Ambulansen kom på fem minuter, enligt sagespersonen, snabbt in på ett av våra sjukhus i Stockholms läns landsting. Efter ett par dagars utomordentligt god vård får han en pacemaker. Och några få dagar därefter kunde han få hjälp att komma hem. Och inte nog med det, han tyckte att maten var jättegod.


Våga välja kristdemokraterna!

Själv har jag valt att försöka satsa ännu en period i ledningen av Stockholms läns landsting. Jag gör det med stöd från partiet förstås, men all den uppmuntran och stöd jag fått från många andra, inte minst inom landstinget verksamma, gör att jag stor iver och hög ambition kommer att fortsätta att fokusera på och arbeta för förbättrad patientsäkerhet, fler vårdplatser, uppförandet av världens främsta universitetssjukhus, NKS, ännu bättre tillgänglighet samt etablering av ett nytt rehabiliteringssjukhus, för att nämna några för mig och kristdemokraterna angelägna frågor.

Tack till er som uppmuntrat och stött mig hittills. Låt valsedeln tala!


Stig Nyman, kristdemokrat som kandiderar för en ny period

- Biträdande finanslandstingsråd, ordförande i FoUU-utskottet som fokuserar på forskning och utveckling, bereder byggandet av Nya Karolinska och arbetar med Patientsäkerhet vid Stockholms läns landsting. Ordförande i Nämnden för statligt tandvårdsstöd



Tänkvärt citat:

“Den rätte mannen är den som tar tillfället i akt.”

(Johan Wolfgang von Goethe)



Om du vill kommentera, så är du varmt välkommen!


Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-post:

stig.nyman@kristdemokraterna.se


Om du vill ta del av mina tidigare reflexioner så gå in på min hemsida och klicka vidare.

http://www.kristdemokraterna.se/stignyman


och så en blogg:

http://stockholmslandsting.blogspot.com


No comments: