Friday, August 15, 2008

Reflexioner 2008:20

2008-08-15
Reflexioner 2008:20

Sommaren är i stort sett förbi…
För min egen del har sommarledigheten, som tog slut för ett par veckor sedan, dominerats av målning av fritidshuset i Hamrånge-fjärden. Men tiden har erbjudit möjligheter att följa tidningar och andra massmedier. Inga kriser eller större problem i landstinget och dess verksamheter har jag noterat, dessbättre. Utvärderingen av Vårdval Stockholm pekar åt rätt håll och öppenheten från landstingsalliansen att justera där det behöver justeras tas emot positivt, så vitt jag kan se och har hört.

Sommareko
Jag har hört berättas från Almedalsveckan att Vårdval Stockholm var uppe till diskussion även i seminarier när Vårdval Stockholm inte fanns på agendan. Det är lite intressant att intresset för vad som händer i Stockholm har så stor betydelse för vårddebatten i allmänhet. Anledningen tror jag är att man erfarenhetsmässigt vet att reformer på borgerligt initiativ ofta leder till reformer i flera, för att inte säga flertalet, landsting som väljer att följa utvecklingen hos oss. Och då erinrar jag mig ett citat av Ralph Lédel: …”i Stockholm följer vi inte utvecklingen, vi leder den…”

”Socialdemokraterna publicerar…”
I veckan läste jag i Aktuellt i politiken (s), att en krönikör påstår att anledningen till att Capio AB, Carema och några andra privat ägda vårdbolag gör vinst är ”guldkantade avtal” med borgerligt styrda landsting. Detta påstås utan anspråk på att sakligt leda i bevis. Jag undrar om skribenten över huvud taget har en aning om hur vårdavtalet med Capio St. Göran ser ut i relation till avtalen med landstingets egna sjukhus. Tyvärr behöver inte politiska påståenden ha med sakförhållanden att göra.
Att ägarna till Maria Beroendecentrum drivit en angelägen verksamhet med hög kvalitet i kombination med stora överskott och stora utdelningar till ägarna, baserat på avtal med vårt landsting är den senaste nyheten. Dagens Medicin den här veckan inledde med uppföljare i flera tidningar. Det intressanta med den uppgiften är, tycker jag, att de senaste årens vinster och utdelningar baseras på ett förlängt avtal från den s-ledda majoritetsperioden. Att Dag Larsson (s) tycker illa om det nu, inger ingen respekt för den harmsenhet han känner och ger uttryck för i mediekommentarerna.

Nya Karolinska får en tidplan
Nästa vecka beslutar landstingsstyrelsens FoUU-utskott om en genomförande- och tidplan för arbetet med OPS-upphandlingen för Nya Karolinska. Efter flera års planering, diskussioner, formgivningstävling, etablering av en särskild NKS-förvaltning mm, så är vi nu framme vid den tidpunkt vi behöver lägga beslutsamma planer för genomförandet.
Sjukhuset skall byggas under åren 2011-2014, fram till början av 2011 fortgår planering och upphandling. Beslut om vinnande OPS-konsortium planerar vi till årsskiftet 2009-2010. År 2015, dvs. inflyttningsåret, kommer att behövas för utrustning, tester etc. Som vi nu ser det, så kan det bli invigning och nyttjande nära före jul 2015.

Ett tänkvärt citat:
”Någon har sagt att journalistik är att sålla agnarna från vetet och sedan publicera agnarna."
Alf Martin

No comments: