Wednesday, June 25, 2008

Reflexioner 2008:19

2008-06-25
Reflexioner 2008:19

Socialdemokraterna varnar…
För ett par veckor sedan så varnade socialdemokraternas Ylva Johansson alla som vill köpa apotek. ”Vi ska riva upp reformen om vi vinner nästa val”, var budskapet. Bra, då vet vi det. Socialdemokraternas Ingela Nylund Watz i vårt landsting hotar med att riva upp beslutet om finansiering och upphandling av Nya Karolinska. Då vet vi det.
Att hota med att riva upp i demokratisk ordning fattade beslut, tycker jag är ett tecken på politisk omognad i synnerhet som om man inte samtidigt levererar alternativ, som helst bör vara något annat än att låta allt bli vid det är.
Att riva är tydligen dagens oppositionstema från socialdemokraterna. Och riva kan man göra utan ritning, men att bygga kräver planering och bra ritningar.

Alliansen och opinionen
Hur ska det gå för alliansen i nästa val? Ingen vet, utom de kommentatorer som nu infört en riksdagsspärr i opinionsmätningarna. Jag tänker på kommentarerna till de senaste mätningarna då det ser ut som att sverigedemokraterna får ökat stöd. Riksdagsspärren är en spärr i riksdagsval och bara där. Landstingsspärren är en spärr för inval i landsting och inget annat. Resten är spekulationer och bara spekulationer.
Och hur ska det gå för kristdemokraterna, som nu betecknats som utrotningshotat parti, även av vanligtvis balanserade kommentatorer. Jag tror att det kommer att gå bra för kristdemokraterna även i nästa val. Jag tror dessutom att det kommer att gå bra för alliansen, både nationellt och i vårt landsting. Om jag inte trodde det, så skulle jag lägga av direkt. Varför ödsla tid på något jag inte tror på? Jag vill satsa min tid på något jag tror på, och det är den politik som kristdemokraterna driver.

I morgon…
I morgon den här tiden inleds kristdemokraternas riksting i Norrköping. Viktiga framtidsfrågor skall diskuteras och beslutas. Själv har jag för avsikt att se till att vi får en tydlig politisk inriktning som stöder vårdpersonal som gärna vill knoppa av hittills landstingsägd verksamhet till personalägda vårdföretag. Det finns massor med goda exempel i vårt landsting, det finns ingenting att vara rädd för, inte ens bromsande socialdemokrater, eftersom dom i majoritet inte gör något för att riva ner etableringar som byggt på personalens intresse att starta eget.


Ett tänkvärt citat:
”Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö i morgon."
Mahatma Gandhi

No comments: