Thursday, April 1, 2010

Reflexioner 2010:09

2010-04-01
Reflexioner 2010:09

”Trygghet i det lilla är trygghet i det stora.”
Alliansregeringen fortsätter på trygghetstemat, som har Göran Hägglund, KD, som initiativtagare. Mediekommentarerna i går att de senaste s.k. utspelen från alliansregeringen skulle vara gamla kopior av socialdemokratisk politik kan ge intryck av att man inte har något nytt att komma med. Den väsentliga skillnaden är att nu händer det. De satsningar som meddelats den senaste tiden berör alla i samhället. Barn, unga, pensionärer och personer mitt i livet har regeringens fokus. Det visar en heltäckande politik, som nu måste följas av motsvarande ansvar för oss som valt landstingen och kommunerna för våra politiska strävanden.
Görans Hägglunds brännpunktsartikel i dagens Svenska Dagbladet är ännu ett inlägg i trygghetsdebatten.

Läkarutbildning i Örebro
Jag har all förståelse för glädjen i Örebro över Högskoleverkets beslut att godkänna att läkarutbildning får bedrivas vid Örebro Universitet. Jag hoppas, att den kan leda till vad som kommer till uttryck i lokala politikers uttalanden. Själv får jag väl bekänna, att jag inte ännu är övertygad om att de positiva uttrycken i längden är bra. Borde jag inte glädja mig åt att fler läkare utbildas? På den frågan är svaret ja, om det inte leder till neddragningar av antalet platser till läkarutbildningen vid Karolinska Institutet till exempel. Om det har inget sagts i veckan, som jag kunnat observera. Sverige är för litet för att fragmentisera en så viktig utbildning som läkarutbildningen är. Det är med stort intresse jag ser fram emot platstilldelningen i hela landet och inte enbart för Örebros del.

Och så vill jag naturligtvis önska alla mina reflexionsläsare en fin påskhelg.


Tänkvärt citat:
”Politics is not a business. It´s a mission. It´s about making peoples´s lives better”
(President Barack Obama)

No comments: