Friday, September 28, 2012

Raka besked

Michael Stjernström berättar idag utan omsvep att en förlängd Tvärbana blir överflödig om tunnelbanan till Nacka dras under Södermalm.

Båtresor till Slussen

TV4Nyheterna%20Stockholm%2022:35

Pendelbåtar bör avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen enligt vårt förslag. Något även TV4 Stockholm rapporterar.

Antal bussresenärer från Nacka och Värmdö som i morgonrusningen tar sig in till Slussen är omkring 20 000. För att ta emot alla bussar på den blivande byggarbetsplatsen Slussen är planerna att fram till år 2020 bl.a. placera en ponton ute på Strömmen. Det finns en oro att pontonens kapacitet inte kommer att räcka till – detta samtidigt som Nacka och Värmdö är några av länets mest snabbväxande kommuner.

För att på kort sikt fram till år 2020 kunna möta upp mot det växande behovet av kollektivtrafik, samtidigt som Slussen rivs och byggs upp på nytt, vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting att Slussen ska avlastas med pendelbåtar.

Genom att låta en del av bussarna från Orminge och Värmdö gå till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen kan en ny tvärförbindelse skapas in mot City. Vid Frihamnen kan resenärer bl.a. bytta till 1:ans blåbuss men även till den framtida Spårväg City.

Att även låta bussar gå till Nacka Strand där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan vore ett spännande alternativ. Även en direktlinje mellan busspontonen och Strömkajen vore intressant.

Med fyra nya pendelbåtar med en kapacitet på 250 passagerare skulle pendelbåtstrafiken i morgonrusningen kunna avlasta busstrafiken med omkring 15 procent.

Kristdemokraterna kommer i Trafiknämnden arbeta för att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen.

Att bättre nyttja Stockholms inre vattenvägar för en snabb och smidig kollektivtrafik är en del av Kristdemokraternas vision för stockholmsregionen.

Wednesday, September 26, 2012

Succé för Kristdemokraternas båtpendel

Trött på bilköer? Svårt med vattenvandring? Kristdemokraterna erbjuder en lösning.


Och. . .även Radio Stockholm talar om Kristdmeokraternas pendelbåtssatsning. (16:20 in i sändningen)
Lyssna: 08.00 - 08.30 onsdag 26 sep 2012

Tuesday, September 25, 2012

Rusta upp Saltsjöbanan och förläng Tvärbanan!

– Underhållet av Saltsjöbanan har under flera decennier varit eftersatt i väntan på nedläggning eller konvertering till spårväg. Nu måste det vara slut på detta förfall. Saltsjöbanan måste nu rustas upp och tillgänglighetsanpassas för människor med funktionsnedsättning. Samtidigt behöver Tvärbanan i Sickla förlängas till Saltsjöbanan, säger Michael Stjernström, gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting.

– Genom att rusta upp Saltsjöbanan istället för att konvertera den till spårväg är det möjligt att fortsätta med trafiken och därmed slippa fler års avstängning med ersättningsbussar som följd, fortsätter Michael Stjernström.

– En modern och tillgänglig Saltsjöbana, förlängd Tvärbana, utvecklad pendelbåtstrafik och utbyggd Tunnelbana till Nacka kommer att ge framtidens invånare i Nacka och Värmdö en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik, avslutar Michael Stjernström.

Friday, September 21, 2012

Valvinnare samlade

Under torsdagen genomfördes ett gemensamt alliansgruppmöte i landstinget, som avstamp inför de två sista åren av mandatperioden. Eftermiddagen inleddes med ett uppskattat anförande av de fyra partiledarna, som betonade vikten av nå framgång hos Stockholmsväljare. Åhörarna fick även höra på spännande föredrag av Anders Lindström, vd på SL, Jan Andersson, prorektor KI, Catharina Andersson Forsman, sjukvårdsdirektör och Oscar Boldt-Christmas sjukvårdskonsult, som alla belyste olika utmaningar för landstingets verksamheter. Kvällen avslutades med en gemensam middag.

Wednesday, September 19, 2012

Välkommen satsning!

Idag på DN-Sthlmdebatt presenterar partiledarna för Alliansen en stor Stockholmssatsning. Kristdemokraterna i landsitnget välkomnar självklart detta!

- En bil- och tågtunnel i en gemensam paketlösning är något som Kristdemokraterna i Stockholmsregionen applåderar. Österleden är den felande länken för att få till en ringled runt Stockholm. Kortare restider och köfria vägar främjar tillväxten i Stockholmsregionen och därmed tillväxten i hela landet säger Michael Stjernström (KD ), gruppledare i Trafiknämnden, samt ledamot i den politisk styrgrupp för förstudien om tunnelbanans förlängning till Nacka.

- Med en helt utbyggd ringled kan vi äntligen leda bort biltrafiken från standen och minska belastningen för Gamla stan och vägarna i innerstaden. Självklart ska vi redan från start planera för attraktiv kollektivtrafik med buss, påpekar Michael Stjernström (KD).

- Vi välkomnar att regeringen engagerar sig i Stockholms infrastruktur och medvärkar till en finansieringen. Stockholmsregionens kapacitetsbrist på både spår och vägar är ett nationellt problem. Mer statliga investeringar i vår region är nödvändigt, avslutar Michael Stjernström (KD).

Tyvärr finns det skeptiker. C och MP leder ligan.

Alkolås i tågen


Michael Stjernström kommenterar idag i Metro om landstingets och Kristdemokraternas förslag att inom en snar framtid även sätta in alkolås i tunneltåg och pendeltåg.

Monday, September 17, 2012

Politiskt genomslag

Metro skriver idag om vinsterna med att ha alkolås i våra bussar. SL fattade redan 2006, efter motion från Kristdemokraterna, ett beslut om att alkolås successivt ska införas i alla fordon. I all upphandling av busstrafiken finns nu detta krav med. SL monterar också in låsen under pågående avtalsperiod för attt alla fordon ska ha lås till senaste 2014.

Alkolåsen ska finnas i bussarna för att alla förare ska blåsa när de börjar sitt pass, oavsett om det är i ett garage eller i en buss full med folk vid Fridhemsplan.

Metro.

Thursday, September 13, 2012

Välkommen miljöpartiet



M och MP förhandlar om vårdvalet
Annika Folcker Aschan
Dagens Nyheter
14 Sep 2012

– Ja, vi har jättetrevligt, och det ska man inte underskatta. Helene Öberg (MP) är en väldigt skicklig politiker men också en trevlig person, säger sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (M). – Vi har en stor enighet kring hur vi vill stärka...read more...

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting välkomnar att miljöpartiet kommit till insikt om vårdvalets fördelar och uttrycker önskan om ett närmare samarbete med Alliansen.

Miljöpartiet har sedan länge varit skeptiska till människors frömåga att välja sin egen vårdcentral, trots att en rad undersökningar visat att vårdvalet har ökat tillgänligheten för primärvården, framförallt för de som tidigare haft svårt att nå vården. Det är glädjande att de nu vill att vårdens resurser ska börja fördelas efter patienternas vårdbehov och att köfrihet fortsätter vara ett mål. Vill frihetligt inriktade miljöpartister nu arbeta för minskad byråkrati och ökat patientinflytande i vårduppdraget och ersättningssystem så är vi glada att välkomna dem.

Tuesday, September 11, 2012

Ett första steg i utbyggnaden av t-banan till Nacka

Under de senaste åren har Stockholm växt så att det knakar. Ljudet från lyftkranar som bygger nya bostäder och arbetsplatser på Kungsholmen, Upplands väsby, Nacka och Huddinge blandas med ljudet från de pågående sprängningsarbetena för en ny tågtunnel under Stockholms city - Citybanan och utbyggnaden av Tvärbanan mot Solna.   

I takt med att Stockholms län fylls på med omkring 3000 nya invånare varje månad behöver tempot i både bostadsbyggandet och utbyggnaden av attraktiv kollektivtrafik ökas ytterligare.

Kristdemokraterna ligger i framkant i arbetet för en hållbar och attraktiv Stockholmsregion. Redan i våras presenterade flera kristdemokratiska kommunföreträdare tillsammans med trafikpolitiker ett förslag om att t-banan behöver förlängas till Nacka för att matcha Nacka och Värmdös behov av en utbyggd kollektivtrafik.

Vi föreslog då även att samplanera utbyggnaden av t-banan till Nacka med byggandet av en östlig förbindelse, även kallad Östra länken.  Genom att bygga ihop Södra och Norra länken med Östra länken kan den inre ringled i Stockholm slutföras. Det skulle påtagligt förbättra framkomligheten för bil- och varutrafiken. För att tydligt prioritera kollektivtrafik i Östra länken måste den redan från börja planeras för ett separat körfällt för kollektivtrafik.
  
På trafiknämndens sammanträde i maj 2012 beslöts att tillsätta en politisk styrgrupp för förstudien till t-banans förlängning till Nacka. Den politiska styrgruppen har nu haft sin första träff. Därmed har det historiska arbetet för att förlänga t-banan till Nacka startat.

Förstudien kommer att undersöka fyra olika förslag på att förlänga t-banan till Nacka. Ett av förslagen är det som de Kristdemokratiska företrädarna föreslog tidigare i år. Genom att förstudien undersöker om T-banan ska samplaneras med byggandet av Östra länken kan ett helhetsgrepp över utbyggnaden av infrastrukturen tas i ett tidigt skedde i processen. Därmed kommer även slutresultatet när T-banan till Nacka öppnas för trafik om 15 -  20 år bli betydligt bättre.

Stockholmsregionen behöver både en utbyggd kollektivtrafik och en förbättrad framkomlighet i vägnätet. Målet måste vara att förkorta restiderna för invånarna i vår region. Ingen ska behöva köa bort sitt liv i en bilkö på grund av bristande framkomlighet i vägnätet eller trängas i t-banan på grund av för låg kapacitet inom kollektivtrafiken.

Michael Stjernström
Gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnen

Thursday, September 6, 2012

Kristdemokraterna säger nej till Planka



I dagens Dagens Nyhter så svarar Michael Stjernström på frågorna om spärrarna i tunnelbanan är säkra samt om öppna spärrllinjer ska införas.

Wednesday, September 5, 2012

Uppseglande framgångar



Kristdemokraterna går nu vidare med förslag på pendelbåtar från Ekerö och in till City.

Stockholm behöver mer pengar


– Att Regeringen idag tillkännagav att trafikanslagen under de kommande åren ska öka med 106 miljarder är positivt. Både underhåll och nybyggnation av både spår och vägar i Stockholm har under flera decennier lämnats åt sina öden. Alliansregeringen har nu möjligheter att tillrättalägga tidigare socialdemokratiska försyndelser, säger Michael Stjernström, gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting.

– Det är nu viktigt att utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka kan komma igång så fort som möjligt. Det är även angeläget att utreda om utbyggnaden av tunnelbanan kan samplaneras med Östra länken, fortsätter Michael Stjernström.

– Om Regeringen ökar trafikanslagen till Stockholm den så kallade Norrortsbanan som är en ny pendeltågsgren mellan Täby - Kista - Sollentuna - Barkaby som SL utreder, kunna bli en ny tvärförbindelse i norrort samtidigt som restiderna förkortas, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Regeringer har tidigare idag tillkännagivit att trafikanslagen i budgeten för år 2013 höjs med 106 miljarder under planeringsperioden 2014 – 2021

Norrortsbanan är cirka 16 kilometer lång och sträcker sig från Täby centrum till Kista, via Sollentuna där den ansluter till Ostkustbanan, vidare till Barkarby där den går ihop med Mälarbanan.

Norrortsbanan är en ny tvärförbindelse som förkortar restiderna i norrort. Dessutom sänks restiden till Uppsala och Västerås. Med Norrortsbanan förkortas restiden från Täby till Stockholm Central med 15 minuter.